“Bij Red Bull Racing spelen ze om te winnen” – Interview met Allard Kalff

Interview met Allard Kalff (Viaplay, RTL Grand Prix)

De strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton zorgde ervoor dat de Formule 1 dit jaar enorm veel aandacht trok. Allard Kalff, oud-coureur en sinds jaar en dag autosportverslaggever (van Formule 1 en Le Mans tot Dakar, bij RTL, Viaplay en voorheen Eurosport) volgt het natuurlijk op de voet. Interviews geeft hij niet heel vaak maar wanneer we vertellen dat we voor ons nieuwe boek het afgelopen jaar het teamwork binnen Red Bull Racing, het team van wereldkampioen Max Verstappen, onder de loep hebben genomen, dan appt hij meteen “Bel woensdag 09.30 uur maar. Dat is een onderwerp dat mij boeit!”

[Patrick Davidson en Hans van der Loo]

Allard Kalff over de wereldtitel van Max Verstappen dankzij het samenspel van Red Bull Racing (teaming)

Allard Kalff over de wereldtitel van Max Verstappen dankzij het samenspel van Red Bull Racing. (c) Red Bull Racing

Het gesprek is nog geen minuut oud of Kalff, 59 jaar, duikt er vol in. Hij leeft toe naar de ontknoping van het WK. “Als ik niet ergens commentaar moet geven dan kijk ik als liefhebber.” Als Kalff een ruimte binnenloopt dan voelt iedereen het. Een brok positieve energie. Ook aan de telefoon is hij niet te stoppen en deelt hij zijn visie. “De Formule 1 is de elite van het autoracen. Je ziet de beste coureurs, met Lewis Hamilton en Max Verstappen voorop. De grootste automerken nemen het tegen elkaar op. Maar het grote verschil zit hem in het teamwork. Elk team zoekt daarbij naar perfectie, want een duizendste van een seconde kan het verschil zijn tussen winst en verlies, maar de winst zit hem vaak in onverwachte momenten. Sommige teams zijn net even wat beter in dat samenspel dan anderen.

Wat simpel is, dat moet je simpel houden, zeg ik altijd. En je moet erin geloven dat mensen het verschil kunnen maken. Zoals Lewis en Max de concurrentie mijlen voor zijn, zo geldt het ook voor de teams waarin ze opereren. En ook al verschillen die teams aanzienlijk van elkaar, het verschil is het hele seizoen heel klein geweest. De auto van Mercedes was dan waarschijnlijk het snelste, het team van Red Bull Racing was ongekend sterk in 2021’.

“Mercedes de snelste auto, Red Bull Racing het beste team”

‘Het algoritme kan zoveel zeggen’

Het nieuwe boek Teaming van Davidson & Van der Loo met voorwoord van Amy Edmondson en nawoord van Rob Cross

Alles over het team achter de wereldtitel van Max Verstappen in het nieuwe boek Teaming van Davidson & Van der Loo met voorwoord van Amy Edmondson en nawoord van Rob Cross.

De kop is eraf. De toon is gezet voor het gesprek. “Ook al is de Formule 1 de elite, toch zijn er voor liefhebbers raceklassen die veel interessanter zijn dan de Formule 1. Waar meer gebeurt in een wedstrijd. Waar meer plek is voor verrassingen. Het seizoen 2021 heeft de F1 veel goeds gedaan met al die plotwisselingen. De afgelopen jaren was het Mercedes– team van Lewis Hamilton zo dominant. Die dominantie van één team, gecombineerd met andere ontwikkelingen, zoals de opkomst van nieuwe vakgebieden en specialisaties, maakte veel wedstrijden saai voor het grote publiek. Neem de data analisten, met hun analyses op zoek naar een duizendste seconde tijdwinst, daardoor voelde het vaak aan als een kwestie van rekenen….

Gelukkig zijn er teams die heel anders durven te denken. Red Bull Racing durft af te wijken van wat het algoritme zegt. Als je de spectaculaire en soms zelfs bizarre Saudi Grand Prix van 2021 neemt. Daar gebeurt zo enorm veel, dan moet je op je intuïtie durven vertrouwen. Mercedes domineert al jaren, heeft de grootste middelen en bij hen is de gekozen strategie, lees het algoritme, leidend. Na een ronde of tien is er een ongeluk waardoor de safety car op de baan komt. De logica zegt dan binnenkomen en banden wisselen. Mercedes deed dat. Met beide auto’s. Zij denken om niets te verliezen.”

“Red Bull Racing durft af te wijken van wat het algoritme zegt”

Samenspel maakt het verschil

Red Bull Racing - Max Verstappen - Formula 1 - World Champion 2021

Red Bull Racing, het team achter Max Verstappen (c) Red Bull Racing

Bij Red Bull Racing heerst een andere spirit volgens Kalff. “Daar hebben ze een echte challenger-mindset. Daar denken ze eerder van ‘dat algoritme kan zoveel zeggen’… Met een challenger-mindset durf je in extremen te denken en de grenzen op te zoeken. En dat betekent juist afwijken van de algoritmen.

Wie hetzelfde doet als zijn concurrent beperkt soms de opties voor zichzelf. En dus haalt Red Bull Racing maar een van de twee auto’s naar binnen. Zodat ze met de andere auto in geval van onverwachte ontwikkelingen met de andere auto een afwijkende strategie kunnen hanteren. Ze creëren dus opties voor zichzelf. Onder hoge druk want daar geven ze niks om. Druk is alleen iets voor mensen die er niet mee om kunnen gaan……

Druk is alleen iets voor mensen die er niet mee om kunnen gaan, zegt Kalff

Het gevolg van dit samenspel mocht er zijn. Het zorgde ervoor dat Max Verstappen met een minder snelle auto alsnog aan kop belandde in die wedstrijd. Max zelf denkt ook zo. ‘Keep pushing’, is het mantra. Uiteindelijk won Hamilton maar die houding van Max is een van de redenen waarom Max Verstappen een jonge generatie aanspreekt. Hij is vol zelfvertrouwen en focust op het moment. Dat wil iedereen….

Al die handige tools zijn geweldig maar het algoritme kan zoveel zeggen. Belangrijk is dat je beseft dat algoritmen uitgaan van logica. En juist in de chaos is die ver te zoeken. Je kunt simpelweg niet altijd oplossen met data. Vroeger stonden er langs het circuit mensen namens de team te kijken of er een regenbui aankwam. Tegenwoordig zit er in een operations room in Engeland een heel team naar weer apps te kijken. Ook hier geldt: kijk even omhoog, of je een bui ziet. Dat had eerder dit jaar wel wat mensen ellende bespaard…”

Ook in de chaos blijven zoeken

Volgas Magazine 6 - Teamwork bij Red Bull Racing - Patrick Davidson - Teaming - Hans van der Loo

Red Bull Racing: Teamwork Deluxe (Volgas Magazine 6, door Patrick Davidson)

Zondag 12 december 2021. De Abu Dhabi Grand Prix is de eerste kans op een wereldtitel voor Max Verstappen. En de eerste sinds 2013 voor zijn team, onder leiding van Christian Horner. Waar op vrijdag concurrent Lewis Hamilton de snelste lijkt, puzzelt het team van Verstappen continu aan de auto. Andere vleugel. Andere setting. En een andere bandenkeuze. En dan, helemaal tegen de verwachting in, toch de felbegeerde pole position op zaterdag. Het teamwork lijkt goed uit te pakken.

Maar dan. Al in de eerste bocht van de grand prix wordt Verstappen gepasseerd door Lewis Hamilton. Game over? Het lijkt erop. De toon van commentator Olav Mol verraadt dat ook zijn gemoed 180 graden is gedraaid. Logisch, wat Abu Dhabi staat er niet om bekend dat je er makkelijk kunt inhalen….

Maar wat de kansen ook zijn, bij Red Bull Racing geven ze niet op, als team. Te beginnen met die andere Red Bull Racing-coureur Sergio Pèrez. Hij gaat het gevecht aan met Lewis Hamilton. Dat zorgt ervoor dat de banden van de zevenvoudig wereldkampioen meer degraderen. En, wie weet, komt dat later in de race nog van pas voor Red Bulls troef Max Verstappen.

De race lijkt als een nachtkaars uit te gaan, op enkele kleine momentjes na. Als er een auto stilstaat of een barrière gerepareerd moet worden, moeten de coureurs vaart minderen. Ze rijden dan achter de (virtuele) safety car. Ook al is alle hoop gevaren, toch gebruikt Red Bull Racing elk mogelijk moment van chaos, om bandenwissels door te voeren. Max en zijn team, in de rol van jager, hebben zichzelf zodoende meerdere opties gegeven. Precies, zoals Kalff voorspelde op woensdag. Mercedes leidt de wedstrijd maar durft het niet aan omdat Max zo dicht op Lewis zit. Logisch toch? Niets te verliezen, zoals Max. Of, als je de hele race de snelste bent, om hem niet alsnog te verliezen, zoals Lewis.

Dat stond in geen enkel plan of algoritme

En dan, met nog een ronde te gaan, zit Max opeens op de staart van Lewis Hamilton. ‘Wat simpel is, dat moet je simpel houden’, hoor ik (Patrick) in gedachten Allard Kalff zeggen. Mijn zoon en ik pakken elkaars hand vast. Zou het dan toch? Max jaagt op Lewis. Lewis die de hele wedstrijd foutloos reed en de snelste was. Maar bij de eerste gelegenheid gaat Max er in typische Red Bull Racing-stijl helemaal voor. “Hij gooit hem ervoor, hij doet het”, zegt mijn zoon.

Sporthistorie is aanstaande. Max passeert de snellere Mercedes inderdaad. Geniaal? Zeker. Puur talent maar dit is een teamprestatie. Deze keer zat het hem in de banden. Dankzij teamgenoot Perez en de strategen aan de pitmuur. Het team bleef gaan, hopend op een wonder. En toen dat wonder, een safety car in de laatste ronden door de crash van Williams-coureur Latiffi, alsnog kwam, toen ging Max voor zijn kans op glorie. Zonder die ‘versere’ – en dus snellere-  banden, die zijn team hem had gegeven, had hij de pijlsnelle Mercedes deze keer nooit kunnen kloppen.

En dat, stond nu precies in geen enkel plan. En ook niet in een algoritme. ‘Het algoritme kan zoveel zeggen’, zoals Kalff al zei. Maar samenspel, dat maakte het verschil voor de ogen van honderden miljoenen sportliefhebbers…. Ook als er geen kans meer lijkt, dan toch op zoek naar die ene kans dat het wel kan slagen. Een mooie boodschap ook, dat we juist te midden van de chaos kunnen vertrouwen op samenspel tussen mensen. Zodat een frisdrankenmerk alle grote automerken verslaat… Je moet ook klaar zijn om van een gelukje te kunnen profiteren…    [EINDE]

 

Over Patrick Davidson en Hans van der Loo en het boek Teaming

Het duo legt op dit moment de laatste hand aan hun nieuwe boek Teaming (voorjaar 2022). Daarin veel aandacht voor de aanpak waarmee Red Bull Racing en Max Verstappen op de wereldtitel jagen. We interviewden insiders, zoals onder meer oud-Red Bull Racing topman Mark Gallagher en oud-Red Bull Racing-coureur Robert Doornbos. Daarover lees je binnenkort op deze site en in blogs/magazines, zoals Volgas.

Het eerste interview dat we delen uit die serie is het gesprek met Allard Kalff. Bekend als de enthousiaste presentator die momenteel voor RTL de programma’s RTL RTL GP (RTL7) en Slipstream (op YouTube) maakt. Voorheen actief al pitreporter tijdens de Formule 1-uitzendingen op RTL. Reed als twintiger zelf op het een na hoogste niveau (Formule 3) en deed dat tegen coureurs die later in de Formule 1 uitkwamen.

Documentaire Behind the Charge: Red Bull Racing op jacht naar de wereldtitel met Max Verstappen

Zo werd Max Verstappen wereldkampioen

De video van de ontknoping door op onderstaand beeld te klikken.

Kalff over de Formule 1: “er is veel veranderd”

De sport als geheel en de teams zelf zijn enorm gegroeid volgens Kalff. “De sport is nu wereldwijd veel groter dan jaren geleden toen ik pitreporter was tot 2013.

Als je nog iets verder terugkijkt dan zeg ik wel eens gekscherend dat een Formule 1-team in de jaren ’70 in totaal uit 25 man bestond en dat tegenwoordig het catering-team al groter is. In die tijd had je 1 engineer met een team van monteurs. Nu heb je 10 engineers en een bedrijf dat onderdelen levert.

Ergens in de jaren ’90 zag ik voor het eerst een satellietschotel op het dak het team van Williams. Daarmee wilden ze data naar de fabriek sturen. Als je ziet hoe dat nu gaat, dat is bijna onvoorstelbaar. Nu rijden ze bijna parallel mee met simulatoren vanaf de fabriek. En kunnen 50 mensen heel goed samenwerken, ondanks duizenden kilometers ertussen.

Het tempo in zo’n raceweekend is ongekend hoog. Continu op zoek naar die ene ingeving waarmee jouw auto net iets sneller is. Ze zetten daarbij vol in op teaming.”

Over Red Bull Racing

Het merk Red Bull associëren we met stunten. Letterlijke stunts, zoals Felix Baumgartner die als eerste mens de geluidsbarrière wilde doorbreken en uit een vliegtuig sprong. Maar ook het verleggen van grenzen. Zoals met het Formule 1-team van Red Bull Racing.

Opgericht eind 2004, en gevestigd in Milton Keynes net boven de Britse hoofdstad London, heeft Red Bull Racing in korte tijd haar naam gevestigd binnen de elite van de autosport. De Engelse teambaas Christian Horner liet het team, dat haar oorsprong vond in de eerdere teams Stewart GP en Jaguar, de eerste twee seizoenen uitkomen onder een Britse licentie, voordat het in 2007 een Oostenrijks team werd.

David Coulthard en Mark Webber waren bekende coureurs uit de beginperiode waarin ook landgenoot Robert Doornbos wedstrijden reed en testwerk verzorgde.

Sebastian Vettel werd in 2010 de eerste wereldkampioen Formule 1 met een Red Bull Racing.

Het team debuteerde in de Australische Grand Prix van 2005 en boekte een jaar later in Monaco haar eerste podiumplek om in 2009 een eerste zege te behalen in China. Een jaar later volgden de eerste titels, zowel bij de rijders (Sebastian Vettel) als bij de constructeurs.

Na zijn vierde titel volgde een periode waarin Red Bull Racing moest toezien dat Mercedes op soortgelijke wijze als Red Bull in de periode 2010-2013 zou domineren met vier wereldtitels op rij.

Met de doorbraak van Max Verstappen is het Oostenrijkse team terug in de top. De strijd tussen Red Bull Racing en Mercedes is opnieuw opgelaaid.

2022 wordt een heel spannend jaar omdat de reglementen opnieuw zullen wijzigen.

Red Bull Racing zal hier net als in 2009 van willen profiteren. En zeker willen voorkomen dat het zoals in 2014 afglijdt door onvoldoende in te spelen op nieuwe reglementen.

Why Red Bull Racing Owns a Racing Team (The Athletic)

Lees ook de andere interviews uit deze serie

Voor onze boekprojecten (eerstvolgende boek: Teaming, voorjaar 2022) en klanttrajecten interviewen wij regelmatig vernieuwende denkers uit wetenschap, bedrijfsleven en topsport. Die interviews en artikelen kun je lezen op Management Impact, Managementboek, Sprout en ook op deze site.

Ton Boot, Sportcoach van de Eeuw (basketbal): de cultuur van de goede gewoonte

Willem Weijs (voetbal, Willem II): chaos omarmen om beter te worden

Marijn Beuker (voetbal, AZ): winnen kun je leren

Addy Engels (Team Jumbo-Visma): “Jumbo-Visma is een magneet dit talent aantrekt”

Damian Hughes (rugby, Schotse Rugbybond): de coach heeft niet langer alle antwoorden paraat

Judobondscoach Maarten Arens: “het draait niet om de coach”

Red Bull Racing: “Goede mensen bouwen goede teams die snelle auto’s maken”

Jeff Sutherland (bedenker van Scrum), over de impact van teams.

Matthew Syed, auteur van het Managementboek van het Jaar 2020 in Engeland, hoe diversiteit collectieve intelligentie vergroot.

Rini van Solingen, Agile expert en auteur van diverse bestsellers, over de zin en onzin van modellen.

Erin Meyer, professor aan INSEAD, waarom Netflix zo succesvol is.

Guido Stompff, lector Design Thinking, legt uit hoe design thinking ons verder kan helpen in onzekere tijden.

Herminia Ibarra, London Business School, legt uit dat de rol van een coach en leider nu vooral is om energie te ontketenen.

Marijke Lingsma, de grand old lady van coaching, legt uit waarom teamcoaching zo uitdagend is.

Nog meer interviews lezen?

Red Bull Racing is Agility to the Max - Mark Gallagher - Business of Winning

Red Bull Racing is Agility to the Max – Mark Gallagher – Business of Winning

Interview met Ton Boot - Voorkom de crisis!

Interview met Ton Boot

High performance coaching | Interview met Damian Hughes

Interview met Damian Hughes

Willem Weijs - Chaos omarmen om beter te worden

Willem Weijs – Chaos omarmen om beter te worden

Interview met Armand Salomon - Feyenoord Basketbal - Alles is energie

Interview met Armand Salomon – Feyenoord Basketbal – Alles is energie

Recommended Posts