Open Strategy – Interview met Christian Stadler
Open Strategy: Mastering Disruption from Outside the C-Suite
Met Open Strategy presenteren Christian Stadler en co-auteurs een nieuwe filosofie om aan de slag te gaan met strategie.
Het is een heerlijk boek dat antwoord geeft op vragen als:
- Hoe activeer je mensen – van medewerkers tot klanten en zelfs concurrenten – om mee te werken aan een nieuwe strategie?
- Hoe kun je die diversiteit aan talent en collectieve wijsheid echt inzetten om de goede dingen te doen..
De essentie van open strategie
Strategie wordt ontwikkeld in drie verschillende fasen. Fasen, die elk een andere oplossing vereisen om de juiste balans tussen openheid en geheimhouding te krijgen. Na het genereren van ideeën (idea generation, richting bepalen) volgt het formuleren van de strategie (uitwerken) en tot slot, de belangrijkste stap, de executie van de strategie (mobiliseren van medewerkers, partners en klanten).
Stadlers boek is een pleidooi om de tools te gebruiken die we anno 2022 tot onze beschikking hebben. Zodat de collectieve wijsheid echt benut wordt….
Impact van open strategie: 50-30
Stadler deed een onderzoek onder 200 leidinggevenden. Daaruit bleek dat hoewel Open Strategy op slechts 30 procent van hun initiatieven wordt toegepast, diezelfde initiatieven maar liefst 50 procent van hun inkomsten en winst genereerden.
Strategy Jam
In het interview – dat we binnenkort publiceren – vertelt Christian over het toepassen van werkvormen (hij noemt het tools) als de Strategy Jam, die wij zelf ook graag hanteren.
Open Strategy: Book Trailer
Over Christian Stadler
In 2021 stond Christian op de shortlist voor de Thinkers50 Strategy Award. Stadler, professor in Strategic Management aan Warwick Business School, ken je wellicht van artikelen in de Harvard Business Review, Sloan Management Review, New York Times, Wall Street Journal, Financial Times, Bloomberg Business Week, Fast Company, Fortune/CNN of BBC. We interviewden hem over zijn nieuwe boek Open Strategy: Mastering Disruption from Outside the C-Suite.
Lees ook de andere interviews uit deze serie
Voor onze boekprojecten (eerstvolgende boek: Teaming, zomer 2022) en klanttrajecten interviewen wij regelmatig vernieuwende denkers uit wetenschap, bedrijfsleven en topsport. Die interviews en artikelen kun je lezen op Management Impact, Managementboek, Sprout en ook op deze site. We interviewden onder meer:
- Jeff Sutherland (bedenker van Scrum), vertelde over de impact van teams. En hoe hij tot de Scrum-methode kwam.
- Matthew Syed, auteur van het Managementboek van het Jaar 2020 in Engeland, hoe diversiteit collectieve intelligentie vergroot.
- Erin Meyer, professor aan INSEAD, waarom Netflix zo succesvol is.
- Guido Stompff, lector Design Thinking, legt uit hoe design thinking ons verder kan helpen in onzekere tijden.
- Rob Cross, “We zijn verslaafd aan samenwerking“
- Francesca Gino (Harvard): “we denken dat stabiliteit de sleutel tot werkgeluk is….”
- Herminia Ibarra, London Business School, legt uit dat de rol van een coach en leider nu vooral is om energie te ontketenen.
- Marijke Lingsma, de grand old lady van coaching, legt uit waarom teamcoaching zo uitdagend is.