Effectieve feedback: zo doen ze dat bij Netflix

INSEAD-docent Erin Meyer schreef de bestseller The Culture Map. Najaar 2020 publiceerde ze samen met CEO en oprichter Reed Hastings het boek No Rules Rules. Als lezer krijg je een openhartig kijkje in de keuken bij Netflix. Een van de belangrijkste verklaringen voor het succes van Netflix is radicale openhartigheid. Meyer legde ons in een interview uit hoe belangrijk feedback daarbij is.

“Mensen willen graag een ander helpen maar tegelijkertijd willen ze niet kwetsen. Binnen Netflix begrijpt iedereen dat je feedback geeft omdat je ervan overtuigd bent dat de ontvanger en Netflix daardoor beter gaan presteren. Daarbij gelden wel enkele regels. Het is niet zo dat je je mening kunt geven zonder je druk te maken over hoe dat voor anderen is.”

Uit onderzoek blijkt dat mensen juist graag feedback ontvangen waarmee ze hun werk beter kunnen uitvoeren, stelt Meyer. “Een onderzoek van Zenger Folkman uit 2014 liet zien dat 57% van de respondenten liever corrigerende dan positieve feedback ontving. En dat 72% (!) vond dat hun prestaties zouden verbeteren als ze meer corrigerende feedback zouden krijgen. 92% was het eens met de stelling dat negatieve feedback, indien op de juiste manier gegeven, de prestaties verbetert. Negatieve of corrigerende feedback zorgt aanvankelijk voor negatieve stress en voelt onaangenaam maar daarna helpt het echt. Binnen Netflix begrijpt iedereen dat feedback jou en Netflix beter laat presteren.”

“Iedereen begrijpt dat feedback jou en Netflix beter laat presteren”

Uit gesprekken met medewerkers binnen Netflix kwamen heel veel voorbeelden naar voren. Zelfs CEO Reed Hastings wordt regelmatig aangesproken door zijn mensen. Hij en andere leider vragen er ook om. In het boek geef ik aan welke richtlijnen er gelden voor feedback. Ik werk met de 5 A’s.

De 5 A’s van effectieve feedback bij Netflix

We beginnen met de A van assistentie. Je geeft feedback  vanuit een positieve intentie. Vervolgens zorg je ervoor dat je feedback actiegericht is. Dus gericht op wat de ontvanger anders kan doen. Dan de ontvanger. Het is belangrijk om feedback te appreciëren. De ontvanger moet zich verzetten tegen de natuurlijke neiging van mensen om zich te verdedigen. De vierde A is die van accepteren.  Je bent verplicht om te luisteren naar de feedback maar niet om er een gevolg aan te geven. tot slot is er de 5e A, die van aanpassen. Deze is later toegevoegd want bij een wereldwijde organisatie zijn er natuurlijk grote culturele verschillen tussen landen.”

Effectieve feedback bij Netflix - de 5 A's - Erin Meyer

Effectieve feedback bij Netflix – de 5 A’s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer lezen over Netflix?

Netflix No Rules Rules

2020: Netflix No Rules Rules

Netflix Dat gaat nooit lukken

2019: Dat gaat nooit lukken

Netflix Krachtig

2018: Krachtig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Recommended Posts