Reframe: interview met Marieke Hendrix

“Emoties zijn brandstof om in beweging te komen”

INTERVIEW MET MARIEKE HENDRIX, AUTEUR VAN ‘REFRAME’

De televisie en de krant zijn voor veel mensen vervangen door kleinere schermpjes. Tegenwoordig gaan we massaal op in onze nieuwe schermen, de smartphone en tablet. En die claimen onze aandacht gedurende de dag. Oud-journaliste Marieke Hendrix beschrijft in haar boek ‘Reframe’ hoe je als organisatie de principes hierachter kunt inzetten om zelf de aandacht te claimen. Patrick Davidson interviewde haar.

De term framing heb je vaker gehoord. Meest recent waarschijnlijk wanneer het over designdenken ging. Het gaat erom dat je vanuit meerdere perspectieven (frames in het Engels) naar een situatie kijkt. Als voormalig televisiemaker en radiomaker wist Marieke Hendrix al hoe belangrijk framing is. “Je laat de kijker toch vanuit een bepaald kader kijken naar de situatie die je voorlegt. Dat werkt enorm door op de beleving van een kijker.

Toen Famke Louise afgelopen week blunderde met #ikdoenietmeermee, herkende ik natuurlijk hoe de media werken. Het ging bijna overal over haar blunder. Nergens ging het over de andere twintig influencers die hetzelfde hadden gezegd. Dat een bekende DJ als Hardwell ook niet meer mee wilde doen – wat dat dan ook in mocht houden – dat zag en las je niet. Het frame van een blunderende Famke Louise werd bewust gekozen. Dat trekt kijkers, likes en retweets.

Amper vierentwintig uur later is de discussie verstomd nadat de influencers, Famke Louise voorop, hun woorden terugnamen. De storm is weer gaan liggen. Het volgende onderwerp vraagt onze aandacht alweer.” De toon is gezet. Hendrix neemt geen blad voor de mond. Tijd om haar enkele vragen voor te leggen.

Waarom een boek over framing?

Reframe boekcover Marieke Hendrix

“Omdat het belangrijk is dat mensen weten hoe je gedachten en acties bepaald worden door je emoties. Door inburgering van de smartphone worden onze emoties meer en meer bepaald door de frames die media en organisaties continu op je af vuren.

Veel frames zijn negatief, zoals het nieuws bijna altijd negatief is. Dat zorgt immers voor ophef en dat trekt kijkers en lezers. Veel positieve verhalen sneeuwen zodoende onder.

In het boek leg ik uit hoe je emoties worden bespeeld en dat dé werkelijkheid niet bestaat maar dat we allen onze eigen werkelijkheid ervaren. Vanuit mijn visie, dat emoties de brandstof zijn voor wat mensen doen en laten kunnen organisaties dankzij dit boek goed nadenken hoe zij hun klanten willen benaderen…” 

“Emoties zijn de brandstof voor wat we doen”

Je boek is een pleidooi voor…..?

“Een pleidooi voor meer creativiteit en diversiteit in organisaties. En dat begint met manieren van kijken. Mijn ervaring is dat veel directieposities worden bezet door mensen die niet van risico’s houden. Dat zijn controleurs, rekenmeesters, heel erg bezig met de wat en hoe maar veel minder met het waarom. Dat komt ook doordat we in het onderwijs meer waarde hechten aan rekenen dan aan tekenen.Terwijl je met tekenen – je een toekomst kunt schetsen en verbeelden. Daardoor komt het in beeld en wordt het tastbaar. Het is nu tijd om daar anders naar te kijken en daarbij spelen emoties een grote rol.”

Dus meer tekenen, zeg je?

“Ja! Mensen krijgen energie van nieuwe ideeën. Zorg ervoor dat je de nieuwsgierigheid van je medewerkers aanwakkert zodat er oplossingen ontstaan die je normaal misloopt. Zet je verbeelding aan, laat mensen schetsen wat er mogelijk is. Dus meer tekenen én minder rekenen. Dan ontdekken we echt nieuwe oplossingen. In het boek geef ik enkele handvatten om die creativiteit in te zetten binnen organisaties. Manieren om alert te zijn, om kritisch te blijven in tijden van fake news, om snel te handelen en om je in je klant te verplaatsen zodat je hem weet te raken doordat je in zijn hoofd komt.”

“Meer tekenen en minder rekenen”

Hoe kom je als organisatie dan in het hoofd van je klant?

“Ik onderscheid drie journalistieke technieken: agenda-setting, priming en framing. Met agenda-setting bepaal je welke onderwerpen belangrijk zijn voor je doelgroep. Je bepaalt dan waar de discussie over gaat. Priming gaat een stap verder. Dan voed je de discussie door een podium te bieden. En met framing zet je letterlijk een kader om een verhaal.

Bij framing gebruik je dan bijvoorbeeld technieken die televisiemakers en filmmakers al lang gebruiken, zoals storytelling. Via emoties raak je mensen. Angst houdt je vast, hoop brengt je in beweging. Daarmee kun je klanten keuzes laten maken. Ik leg ook uit hoe je nieuwe routines ontwikkelt waarmee je klanten aan je kunt binden.”

Halverwege het boek kom je met het concept van de newsroom, waarom vind je dat zo belangrijk?

“In het eerste deel van het boek leg ik uit hoe emoties en frames werken. In deel twee pas ik dit inzichten toe op een concept waar ik in geloof, de newsroom. Als oud-journalist heb ik het van de andere kant gezien. Met een newsroom wordt een organisatie proactief.  Je zet dan bijvoorbeeld je website in als een nieuwsservice. Dat is een manier waarop organisaties aandacht kunnen trekken én kunnen vestigen op wat ze belangrijk vinden. Zo organiseer je ook je eigen dialoog, je tegenspraak. En zo laten ze zien wat ze doen en ze horen wat mensen – klanten, partners en medewerkers –  belangrijk vinden. Dat laatste heb je nodig om relevante diensten te blijven ontwikkelen en aanbieden. Je zorgt ervoor dat je de aandacht van klanten weet te trekken en niet ondersneeuwt in het online geweld.”

Over de geïnterviewde: Marieke Hendrix

Marketingexpert en storyteller Marieke Hendrix is gespecialiseerd in perceptiemanagement. Met haar verbeeldingskracht helpt ze bedrijven om hun waarde voor de samenleving te ontdekken. En daar betekenis aan te geven. Waar wil jij voor in beeld komen?

Over de interviewer: Patrick Davidson

Patrick Davidson, oprichter van het bureau betterday, helpt teams en organisaties bij het ontwikkelen (en praktisch vertalen) van een inspirerende en breed gedragen visie en strategie. En bij het ontwikkelen van (positieve) teams. Co-auteur van boeken als Werkvuur (genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2020) en Musk Mania (over Elon Musk) en nu bezig met zijn volgende boek.

In dat nieuwe boek, dat Davidson momenteel samen met Hans van der Loo afrondt (Boom Uitgevers, najaar), beschrijven ze met welke energieke werkvormen je team kunt laten vlammen vanaf begin tot eind.

Recommended Posts