De visie op innovatie van Nederlandse bestuurders?

Dit artikel van Franka Rolvink Couzy (FD.nl), over de visie van Nederlandse bestuurders op innovatie, las ik deze week in het FD. De moeite waard om even te lezen. Het verraste me niet maar het verschil met het buitenland is toch schrijnend?

Mijn conclusie: de kloof tussen weten, vinden en doen is veel te groot. Wat ontbreekt is de spirit van een start-up. En volgens mij goed inzicht in wat nu de eerste stap is, die ze moeten zetten. Lees maar. Helaas.

 

Nederlandse bestuurders niet erg innovatief 

Bestuurders van Nederlandse bedrijven weten dat nieuwe producten, een Franka Rolvink Couzy | fd.nl | betterday.nl | innovatievernieuwende aanpak of digitalisering het voortbestaan van hun bedrijf kunnen garanderen. Toch geloven ze er niet in. Dit blijkt uit een onderzoek van PA Consulting Group onder bestuurders in 15 landen. Bijna de helft van de geïnterviewde Nederlandse bestuurders vindt innovatie uiteindelijk maar een ‘duur falen’. Tegelijk geven ze toe zelf geen vernieuwende ideeën te hebben. En als er wel een briljant idee is, weten ze niet hoe ze dat in de markt te zetten.

‘Ik vind het resultaat schokkend,’ zegt Hans Houmes. Hij werkte vanuit de Nederlandse vestiging van PA mee aan het onderzoek, dat vrijdag wereldwijd publiek wordt gemaakt. ‘Slechts 15% van de leiders vindt dat ze goede ideeën hebben. Dat is in Duitsland 36%, in Zweden 40% en in Noorwegen 36%. We hebben de visionaire blik van de leiders wel nodig om innovatie tot wasdom te laten komen.’ Houmes vindt dat de bestuurders op zoeken moeten naar inspiratie, buiten hun bedrijf. Ze kunnen samenwerken met startende bedrijven. ‘En laat je als ceo op de werkvloer zien. Dat doet lang niet iedereen. Een startup doet dat wel.’

In de prullenbak

De onzekerheid bij de bestuurders zorgt er mede voor dat de ideeën die er wél zijn, mislukken. Meer dan de helft van de geïnterviewden heeft een naar eigen zeggen goed idee onnodig in de prullenbak zien verdwijnen. Dit komt deels doordat er volgens hen vooral over innovatie wordt gesproken, maar weinig aan wordt gedaan.

Volgens Houmes wordt te veel gekeken naar wat een idee oplevert. Vanuit de crisis zijn veel bedrijven gewend op de kosten te letten, maar bij een innovatie is het lastig vooraf een heldere businesscase te maken. Beter is eerst een relatief goedkoop prototype te maken, waarmee wordt getest. Daarna kan worden gekeken wat dat oplevert. Zo wist Twitter ook lang niet hoe het geld ging verdienen.

Weinig pioniers

Wat verder in het onderzoek opvalt, is dat bedrijven in Nederland minder dan in andere landen er naar streven ‘pioniers’ te zijn.

Zo’n 40% van de Nederlandse bedrijven werkt aan digitale innovatie, waarbij bijvoorbeeld een leverancier van verwarmingsketels de gebruiksgegevens van consumente gaat inzetten voor nieuwe diensten. Op die manier kan de sector worden ontwricht en kan een bedrijf een voorsprong nemen op de concurrentie.

Visie op innovatie

 

Patrick Davidson | oprichter betterday

Mijn advies aan elke leider: denk deze zomer eens heel goed na aan  welke topprestatie jij en je team (gaan) werken. Benoem heel concreet wat  je daar precies voor gaat DOEN? (remember: weten, vinden en DOEN). En waardoor krijg je daar energie van? Dan kun je na de zomer in je organisatie kijken welke mensen de juiste spirit en energie hebben om gericht te werken aan die topprestatie. Geef hen de ruimte. Want er zit goud in elke organisatie, het is alleen een kwestie van goed zoeken, de verandering heel concreet te maken en vervolgens lef te tonen… Zodat deze schandalige cijfers niet nog een keer voorkomen…

Recent Posts