5 podcasts die ik graag luister

Nieuwsgierigheid is leidend is in mijn werk. Vandaar dat ik graag en veel lees. Lezen is geweldig maar dat kan natuurlijk niet de hele dag door. Luisteren kan daarentegen op hele andere momenten weer wel. Zodoende boden podcasts uitkomst. Voor een rit in trein of auto,  voor tijdens het klussen of opruimen of lekker op vakantie. Het aanbod van podcast is de laatste jaren enorm gestegen. Dit zijn de vijf podcasts die ik het afgelopen jaar het meest heb beluisterd. Ook voor mensen die helemaal niet van lezen houden maar wel bij willen blijven. Heb je een luistertip voor mij, dan hoor ik die graag (patrick@betterday.nl)

Recode/Decode – Kara Swisher

Kara Swisher is nogal een persoonlijkheid. Toch luister ik elke week minimaal 1 uitzending van Recode/Decode want ze is nieuwsgierig, scherp en daardoor altijd de moeite van het luisteren waard.  Swisher bespreekt regelmatig een onderwerp waar wij de afgelopen jaren ook in zijn gedoken: de snelle groei van tech-bedrijven en de impact hiervan op ons leven (en werk). Gasten waren onder meer de oprichters & bestuurders van en investeerders in Salesforce (Marc Benioff), Facebook (Chris Hughes), Twitter (Ev Williams) etc maar ook tegengeluiden van Silicon Valley zoals EU-commissaris Margarethe Vestager, columnist Anand Giridharadas, design ethicist Tristan Harris en investeerder Roger McNamee.

 

Pivot – Kara Swisher & Scott Galloway

Een geslaagde spin off van de Recode/Decode podcast is Pivot, die Swisher samen met Professor Scott Galloway (NYU, auteur van o.a. The Four) maakt. Over persoonlijkheden gesproken: Galloway gaat nog een tandje verder. Hij is een soort Prem Radakishun op speed en kan enorm afdwalen maar zijn prognoses zijn echt altijd interessant. Zo voorspelde hij de overname van Whole Foods door Amazon destijds. Swisher en Galloway zijn totaal verschillend maar vormen een goed duo. Dat is trouwens ontstaan nadat Galloway in 2017 gast was in een geweldige uitzending van Recode. Elke vrijdag luister ik de nieuwe aflevering.

 

Een podcast over media – Ernst-Jan Pfauth & Alexander Klöpping

Twee vrienden die, lang voor de podcast-hype, een podcast over media startten. Het is alsof je meeluistert naar een gesprek tussen vrienden, met alle dynamiek die dat met zich meebrengt. Als luisteraar ga ik erin mee. Klöpping met zijn specifieke stem is de linksbuiten die zich nergens iets van aantrekt en Pfauth probeert structuur aan te brengen (met een draaiboekje). Dat werkt vaak, tot het moment dat  Klöpping een tirade (bijv. tegen de NOS) begint en het draaiboek achterhaald is. Ik luister er graag naar, ook omdat Pfauth, een van de drijvende krachten achter De Correspondent, en Klöpping, mede-oprichter van Blendle, met veel zelfspot ervaringen delen én elkaar kritisch bevragen. De meest recente uitzending met Pieter Zwart, de 26-jarige hoofdredacteur van Voetbal International was verrassenderwijs erg grappig. Drie millennials die over management praten op een manier die ik veel organisaties toewens. Kom maar op met de volgende uitzending, al weet je nooit wanneer deze komt.

Eat Sleep Work Repeat – Bruce Daisley

Je kent zijn naam mogelijk nog van het interview dat we deden voor Werkvuur met de Europese vicepresident van Twitter. Bruce Daisley raakte drie jaar geleden zo’n 40% van zijn personeel kwijt en begreep niet waarom. Mensen zegden hun baan op, zelfs voordat ze een nieuwe baan hadden. Bruce deed iets dat maar weinig mensen doen in zo’n hektische situatie: hij nam gas terug, stelde zichzelf enkele vragen en ging op zoek naar het antwoord. Dat leidde tot interviews die werden opgenomen voor een podcast (Eat Work Sleep Repeat) en dat leidde weer tot een boek. Zonder pretenties maar puur vanuit nieuwsgierigheid interviewde Daisley boeiende gasten als Daniel Coyle (Bedrijfscultuurcode), Cal Newport (Diep werk, Digital minimalism), Dan Cable (Alive at work),  Jeffrey Pfeffer (Dying for a paycheck), Adam Grant (Originals) en bekende namen als Seth Godin (Linchpin) en Jim Collins (Good to Great).

Business Wars – Wondery

Via podcasts kun je je helemaal onderdompelen in een onderwerp. Bijvoorbeeld Netflix. Deze podcast Business Wars vertelt het verhaal van de opkomst van Netflix en de strijd met de destijds machtige Blockbuster-keten. Soms ietwat over de top (als een hoorspel) maar wat een boeiende materie. Ideaal voor in de auto.

Recent Posts