Vergeet strategie, plan, uitvoering

Verandering begint met energie

Goed genoeg telt niet meer als je mee wilt komen in de wereld van vandaag. Buitengewoon presteren is noodzakelijk. Neem bijvoorbeeld de innovators van Google X (het onderdeel van Google dat zich richt op opzienbarende technologische doorbraken), hun motto is ’10 keer beter. Alles wat ze bedenken moet minimaal 10 keer beter zijn dat wat er al op de markt is.

Om 10 keer beter (of desnoods 2 keer beter) te presteren voldoet de reeks strategie, plan en uitvoering niet meer. Dan moet je naar middelen grijpen die toppresteerders gebruiken. Uit jarenlang onderzoek onder bijvoorbeeld topsporters, topmusici en topkoks, blijkt dat zij niet denken in termen van strategie, plan en uitvoering, maar in termen van energie, gedrag en prestaties. Precies daarom zijn dat de pijlers van onze filosofie.

Onze heilige drie-eenheid

De basis van buitengewoon presteren

BETTERDAY GRAPHIC 2.0 > 2
Energie staat altijd in relatie tot gedrag en de prestatie die je wilt leveren. Energie is de kracht die je in beweging brengt en de brandstof die je nodig hebt om je doel te bereiken.
In de praktijk doorloop je de figuur vaak van links naar rechts: je raakt intrinsiek gemotiveerd om bepaald gedrag te vertonen en bepaalde prestaties te realiseren. Maar het werkt ook andersom: geleverde prestaties zijn een stimulans om gedrag voort te zetten. Succesvol gedrag geeft je een boost om er nóg meer van te vertonen.

Hangen energie en prestaties aantoonbaar samen?

Jazeker!

  • De tevredenheid van enthousiaste werknemers met veel energie  bedraagt gemiddeld ruim een 8. Driekwart gaat met veel energie naar het werk en 66% geeft aan het beste uit zichzelf te halen. De algemene financiële prestaties liggen gemiddeld bijna 40% hoger. Sommige onderzoeken laten zelfs uitschieters van 220% tot 1000% zien.
  • De tevredenheid van werknemers die vrij passief op de automatische piloot koersen  is een 7. Minder dan een derde gaat met veel energie naar zijn werk en iets meer dan een derde geeft aan het beste uit zichzelf te halen. De financiële prestaties zijn hier gemiddeld.
  • De tevredenheid van werknemers die verkrampt en hyperactief bezig zijn bedraagt gemiddeld minder dan een 6. Slechts een kwart van de werknemers gaat met veel energie naar het werk en slechts een derde geeft aan het beste uit zichzelf te halen. De financiële prestaties duiken in het rood en liggen 12% lager dan gemiddeld. Dit lage percentage geeft aan dat alleen maar hard buffelen niet loont.