Als hotelketen de strijd aan met Airbnb

Accor overtreft alle verwachtingen

De uitdaging

De hotelbranche staat al jaren onder druk. Gasten worden steeds veeleisender, de concurrentie is moordend, de prijzen staan onder druk. Booking sites hebben belangrijke inkomstenstromen afgeroomd. En als klap op de vuurpijl bieden snelgroeiende sites als Airbnb klanten de mogelijkheid om kamers bij particulieren te boeken.

Om nu en in de toekomst te kunnen blijven groeien, besloot de directie van Accor Nederland om ondernemend gedrag en een ondernemende cultuur te promoten. Maar welk middel er ook werd ingezet: trainingen, lezingen, dagen op de hei, cultuurprogramma´s, het had weinig effect.

Het resultaat

Na een 90 dagen Boost veranderde alles. Een groep koplopers ging aan de slag met een scherp doel: het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten waarmee binnen vier maanden geld kon worden verdiend, en het bijbehorende gedrag: zelf initiatief nemen, lokaal sociale relaties aanknopen, blijven experimenteren en leren.

Hun enthousiasme werkte zo aanstekelijk dat steeds meer managers zich uit eigen initiatief bij de verandering aansloten. Het resultaat na 90 dagen overtrof alle verwachtingen: niet alleen was het aantal nieuwe diensten en producten groter dan verwacht, het grootste deel daarvan bleek ook direct toepasbaar te zijn. De vaardigheden om ondernemend gedrag te tonen bleek volgens 92% van de betrokken aanzienlijk te zijn vergroot en het zelfvertrouwen om als ´intrapreneur´ te opereren was aanzienlijk gegroeid.

BEKIJK MEER CASES