Zuckerberg versus Musk: tweestrijd op Twitter (Management Impact)

Zuckerberg versus Musk

(Blog voor Management Impact)

Elon Musk mag dan vooral te boek staan als bedenker van grootste ideeën en bouwer van spraakmakende producten, hij weet zich ook in sociale en communicatieve zin te onderscheiden. Wat heet: hij is een echte Twittertijger. Met een gestage stroom gaat hij het gesprek aan met zijn alsmaar groeiende schare volgers (inmiddels meer dan 20,6 miljoen). Bijna elke dag weer opnieuw weet hij ze te informeren, te verleiden, te amuseren en uit te dagen. Van tijd tot tijd weet hij een heuse sociale mediastorm te ontketenen. Afgelopen vrijdag was het weer zover. Nadat hij zich wat badinerend over het sociale platform had uitgelaten, liet hij kort daarop zijn bedrijfspagina’s van Facebook halen. Dit besluit werd real-time en in het volle licht van de schijnwerpers genomen.

#DeleteFacebook

De ophef en woede rondom Facebook nadat duidelijk werd dat de gegevens van 50 miljoen gebruikers door een Brits consultancybedrijf zijn ingezet voor dubieuze politieke doeleinden kan niemand zijn ontgaan. In de boosheid die daarop volgde, werd #DeleteFacebook trending op Twitter. Hoewel het effect van deze beweging volgens de woordvoerders van Facebook gering was – CEO noemde het aantal mensen dat daadwerkelijk haar of zijn profiel had verwijderd ‘niet betekenisvol’ – zullen vooral een paar Tweets als een mokerslag bij het veelgeplaagde platform zijn aangekomen. Dinsdag maakte WhatsApp-oprichter Brian Acton via Twitter bekend dat hij zijn profiel ging verwijderen. Pikant detail: WhatsApp werd in 2014 voor 19 miljard door Facebook overgenomen, waarmee Acton een instantmiljardair werd. Het echte vuurwerk kwam evenwel aan het einde van de week. Op vrijdagmiddag, iets voor vijf, reageerde Elon Muskop de eerder geplaatste tweet van Acton met de ironische vraag ‘Wat is Facebook?’.

Meteen daarop spoorden Twittergebruikers hem aan om het niet bij een grap te houden, maar om zijn pagina’s per direct te verwijderen. Hoewel hij in eerste instantie niet hapte – omdat hij het medium naar eigen zeggen nooit gebruikte, gaf hij aan niet te weten dat er pagina’s van zijn bedrijven op Facebook stonden – besloot hij de bedrijfspagina’s Tesla, Space X en Hyperloop van Facebook te verwijderen. Opmerkelijk en hilarisch tegelijkertijd was dat hij daarbij geholpen werd door trouwe fans en zelfs journalisten:

Hoewel zij elkaar in minder dan drie kwartier opvolgden, veroorzaakten de tweets meteen een sociale mediastorm. Begrijpelijk ook: alles wat Musk zegt of doet, is meteen groot nieuws.

 Een sociale mediastorm in nog geen drie kwartier tijd

 Zuckerberg versus Musk: tweestrijd op Twitter

Het zojuist genoemde voorval komt niet uit de lucht vallen, maar is een vervolg op een reeds langer durende tweestrijd tussen Elon Musk en Facebook’s Mark Zuckerberg. De inzet van de ruzie: meningsverschillen over het gevaar van kunstmatige intelligentie. En het feit dat Facebook bij een mislukte lancering van een van Musks raketten een kostbare en van strategisch belang zijnde satelliet van Facebook verloor.

Wat betreft het eerstgenoemde thema: Musk moet niets hebben van een ongereguleerde ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Mark Zuckerberg gelooft juist wel in de zegeningen hiervan en vindt Musk een negatieve zeurkous (‘naysayer’). Musk laat op zijn beurt publiekelijk weten dat Zuckerberg niet weet waarover hij het heeft (‘His understanding of the subject is limited’).

“Zuckerberg weet niet waarover hij spreekt”

Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg

Waar je de discussie over kunstmatige intelligentie nog als betrekkelijk ‘academisch’ kunt afdoen, heeft een in september 2016 geëxplodeerde raket van SpaceX diepe en tastbare wonden in de relatie tussen Musk en Zuckerberg. Aan boord van de bewuste raket bevond zich namelijk een satelliet waarmee Facebook delen van het Afrikaanse continent van internet wilde voorzien. De explosie betekende een streep door de rekening.

De wond werd verder opengereten doordat Musk een plan in werking zette om met behulp van 12.000 satellieten een wereldomspannend internet aan te bieden. Inmiddels zijn de eerste satellieten met succes gelanceerd en heeft Facebook het nakijken. Musk heeft bij diverse gelegenheden laten blijken hier niet mee te kunnen zitten. Als bouwer van raketten heeft hij een natuurlijk voordeel op een bedrijf dat ‘slechts’ als sociaal platform fungeert.

Twittergewoonten van Elon Musk onder de loep

Het voorval van afgelopen vrijdag was echter meer dan alleen een ‘fittie’ tussen twee techgiganten. Het vormt bovenal een schakel in de door Elon Musk gecultiveerde gewoonte om zijn volgers – medewerkers, klanten, fans én het brede publiek – met behulp van tweets van informatie en inspiratie te voorzien. In december liet hij per Tweet weten van Twitter te houden.

Gevraagd naar de redenen hiervan liet hij weten Twitter niet alleen een snel, maar ook een informeel en makkelijk te vinden. In tegenstelling tot velen die Twitter links laten liggen, is Musk het sociale medium in de loop der jaren juist meer gaan waarderen. Het aantal tweets dat hij de wereld in stuurt, is van een kleine 200 tweets in 2014 gestegen naar ruim 1000 in 2017. Waar die tweets inhoudelijk over gaan?

Antwoord van de boss himself

Ongeveer de helft is informatief en feitelijk: dergelijke tweets gaan over de aankondiging van nieuwe events of lanceringen.

Een kwart van de tweets is opinievormend en heeft vaak betrekking op serieuze onderwerpen. Zoals kunstmatige intelligentie, de aanstaande kolonisatie van Mars, de oplossing van milieuproblemen of de gewenste richting van technologische ontwikkelingen.

Het resterende kwart van de tweets bestaat uit een mengeling van grappen (Elon Musk die anderen op de hak neemt), machogedrag (Elon Musk die een nieuwe vlammenwerper presenteert). Of teasers (meestal om de verwachtingen rond een nieuw idee of plan op te voeren) en het oplossen van klantproblemen.

Huh? Ja, want zo werkt dat in het universum van Elon Musk: je bent klant en je hebt een probleem of verzint een oplossing.

Het vervolg is even simpel als doeltreffend: je zet het op Twitter en met een beetje geluk heb je binnen een half uur niet alleen een reactie van de boss himself, maar krijg je ook een actieplan wat er precies gaat gebeuren. De CEO’s die dit ook doen kun je waarschijnlijk op een hand tellen.

We zien vier clusters

Op basis van een eerste analyse van Musk’s Tweets in de afgelopen vijf jaar zijn, kunnen we vier grote themaclusters onderscheiden. Het eerste heeft betrekking op zijn bedrijven en projecten: Tesla, SpaceX, Boring Company, Hyperloop, Neuralink, Open AI. Een tweede cluster heeft te maken met bedrijfsactiviteiten: het lanceren van nieuwe modellen elektrische auto’s, maar ook van raketten.

Het derde cluster heeft te maken met wetenschappelijke en technologische thema’s (kunstmatige intelligentie, ruimtevaarttechnologie, zelfrijdende auto’s enz.).

Het vierde cluster tenslotte heeft allereerst betrekking op cognitief-emotionele houdingen (positief, optimistisch, grootse prestaties nastreven). En op het overwinnen van obstakels en het omgaan met tijd en energie (snel, binnenkort, intensief).

Wanneer hij zijn tweets precies schrijft, is niet te achterhalen. Maar het op Twitter plaatsen is voor Musk vooral een kwestie van avondwerk. Met een piek rond 11 uur ’s avonds. En nachtwerk (met een piek rond 3 uur ’s nachts). Overdag heeft hij zijn hoofd blijkbaar bij andere dingen.

Conversation manager

Elon Musk is een goed voorbeeld van wat marketeer Steven van Belleghem ooit heeft omschreven als een ‘conversation manager’: iemand die voortdurend in gesprek is met zijn stakeholders. Iemand, die niet alleen sterke content weet te bieden, maar ook de discipline bezit om een voortdurend contact te onderhouden. Maar ook iemand met menselijke trekken: iemand die authentiek overkomt en op sommige momenten ook zijn kwetsbaarheden weet te tonen.

Misschien geloof je het niet, maar ook Elon Musk heeft zo zijn kwetsbare kanten. Door een Twitteraar gevraagd of hij na het laten verwijderen van zijn pagina’s op Facebook ook zijn Instagramaccount – Instagram is ook onderdeel van Facebook – zou opzeggen, antwoordde hij ontkennend. Met Instagram was volgens hem niet zoveel aan de hand. Bovendien vindt hij het een veel te leuk medium om daar zomaar afstand van te doen…..

Door: Patrick Davidson en Hans van der Loo

Cover Musk Mania

Patrick Davidson en Hans van der Loo zijn auteurs van ‘Musk Mania, de 5 waanzinnige succesprincipes van Elon Musk’. Van deze bestseller is recent een derde en geactualiseerde druk verschenen. Tevens verschijnen deze zomer buitenlandse uitgaves in minsten 15 landen (Verenigde Staten, Singapore, Vietnam, Engeland, Italië e.a.) uitgebracht. Op 10 april kun je deelnemen aan een ‘Mini-Masterclass Musk’. Dan leer je in een dagdeel ‘Denken en innoveren als Elon Musk. Meer info via deze link.

 

 

 

 

Meer over de internationale bestseller (in 8 talen verschenen) vind je hier.

 

Fotocredits:

(c) SpaceX (Elon Musk)

(c) J.D. Lasica (Mark Zuckerberg)

 

Recommended Posts