Welke prestatie wil je neerzetten?

Terugblik Coachingsdag voor innovatieve start-ups via New Venture | Patrick Davidson

“Dit ga ik morgen meteen doen!”.

“Ik dacht dat ik het allemaal wel wist maar wat heb ik vandaag weer veel geleerd, zeg.”

“Morgen ga ik eens goed kijken waar we kunnen versnellen.”

Typisch uitspraken van mensen die bezig zijn met een missie. In dit geval met de missie om hun idee, hun start-up, groot te maken. En dus hoorden we dit soort uitspraken de hele dag door tijdens de coachingsdag die we organiseerden voor New Venture. Gelukkig maar want dit zijn meteen ook enkele van de belangrijkste take aways die we start-ups meegeven. En die we bij klassieke organisaties benadrukken: echt luisteren (naar feedback op je product, propositie, design etc) en vooral doen (in plaats van praten en plannen maken).

De setting van de coachingsdag klopte. Allereerst de locatie bij mijn vroegere werkgever Turner, mooi gelegen in het bos. Vervolgens de samenstelling van de groep, waarover dadelijk meer, en de juiste begeleiding. Deelnemers werden geprikkeld en geholpen door coachende duo’s (met altijd een ondernemer in het duo) en, natuurlijk, door elkaar.

(Voor wie het niet weet: New Venture is een business plancompetitie voor innovatieve start-ups, bijna twintig jaar geleden opgericht door het Ministerie van Economische Zaken en McKinsey met als doel om het Nederlandse bedrijfsleven te helpen om innovatiever te worden)

Bovendien hield Martijn Arets (Ondernemer van het Jaar 2011) een boeiende presentatie over zijn expedities als ondernemer. Dat bracht hem in heel Europa (Brand Expedition) en onlangs ook in Silicon Valley (Crowd Expedition).

Mooie mix

We hadden wederom een boeiende mix van mensen en initiatieven bij elkaar verzameld voor deze coachingsdag. Sommigen werken al 100% aan hun start-up, anderen doen het erbij, naast studie of fulltime baan. Tussen de deelnemers aan deze dag zagen we onder meer een compromisloze innovatie op het gebied van energie, een inspirerende serious game voor de zorg waarmee chronisch zieke patiënten hun kwaliteit van leven kunnen verbeteren, een mooie toepassing van big data om de verkeersveiligheid te vergroten, een instrument waarmee muzikanten gehoorschade kunnen voorkomen, een app die uitgaande mensen en horecagelegenheden met elkaar verbindt, een platform voor elektrisch rijden, een vernieuwende aanpak waarmee virtual reality toegankelijk wordt voor een grote doelgroep en, voor de afwisseling, een verfrissende drank. Of ze het gaan redden in de praktijk met dit idee, dat weet niemand. Maar feit is dat de teams bruisen van de energie en dat is naast een slim business model het belangrijkste ingredient voor het neerzetten van een topprestatie.

Voorfilmen: 90 dagen

In de ochtend werden sleutelvragen gesteld die in kleine groepjes werden uitgewerkt. Klopt de propositie? Is het team compleet? Zijn er partnerships met partijen die iets toevoegen wat in dit team nog ontbreekt? Is dit idee wel schaalbaar? Kun je voor de waarde die je toevoegt een goede vergoeding krijgen? Maak je voldoende vaart?

De spirit van een start-up – leren door te experimenteren en zodoende, al fouten makend, zoeken naar verbetering – was heel goed voelbaar. Tijdens de dag, die natuurlijk voorbij vloog, hielpen de deelnemers elkaar om hun pitch te verbeteren.

Maar hoe help je een groep die al zo vaak heeft gepitcht? Simpel, je laat ze elkaars verhaal pitchen. Daarmee krijg je niet alleen nieuwe inzichten maar stimuleer je ook de samenwerking. New Venture heeft weliswaar een competitie element maar het leren staat centraal.

Het belangrijkste kwam na de lunch. Geïnspireerd door een interview met Martijn Peeters (Camptoo) en Edwin van der Heide (McNetiq), twee finalisten van vorig jaar, gingen de 20 deelnemers aan de slag. Wederom in kleine groepjes, begeleid door een duo (een coach en een ondernemer), werd het komende jaar voorgefilmd. Niet met een roadmap maar door heel concreet de prestatie(s) te definiëren waar je gericht aan wil werken. Zoals sporters en muzikanten dat doen. Dat helpt om te focussen en om met de juiste energie aan de slag te gaan.

Met drie sleutelvragen op zak ging elke deelnemer voor zichzelf bepalen hoe de komende 90 dagen eruit gaan zien.

Welke prestatie(s) ga je neerzetten met je team?

Wat ga je daarvoor precies doen?

Waardoor geeft dat je energie?

Einde dag presenteerde elke start-up zijn prestatiesprint voor de komende 90 dagen. Daarvan zullen we tijdens de prijsuitreiking van New Venture, gepland op 25 juni, ongetwijfeld het nodige merken. Klik hier voor een overzicht van de 20 finalisten. Volgende week wordt deze lijst teruggebracht tot een Top 10.

In die top 20 staan Boulton Eyewear, PowerWindow en Batavia Dutch Coffee, Plug & Ride, Safe Driving Insights, deelnemers aan deze coachingsdag (zie ook hieronder het kadertje De 90 dagen sprints van New Venture-finalisten). De prestatiesprints werden in hoog tempo, in amper 1 minuut, gepresenteerd.

Analist en schrijver Martijn Arets, gedurende de dag actief als coach en spreker, luisterde geboeid naar de presentaties van de 90 dagen sprints. “Daarbij viel me vooral de openheid op waarmee de ondernemers spraken over de lessons learned van de dag. Enkele deelnemers zagen tijdens de dag in dat een koersverandering van 180 graden de meest logische vervolgstap zou worden. Mooi vond ik ook dat een duo concludeerde dat ze gewoon moeten focussen op waar ze goed in zijn en dat is het bedenken van vernieuwende concepten. ‘De rest moeten we gewoon over laten aan mensen die daar heel goed in zijn’, hoorde ik ze zeggen. Verfrissend zo’n dag!” 

De 90 dagen sprints van twee New Venture-finalisten

PowerWindow wil door compromisloos te innoveren een nieuwe dimensie toevoegen aan zonne-energie. “Onze PowerWindows zijn voorzien van een coating die we zelf hebben ontwikkeld zodat ze zonlicht converteren in elektriciteit”, zo meldt Willem Kesteloo. “Onze prestatiesprint in de komende 90 dagen is een echte uitdaging. We willen een werkend prototype bouwen, groter dan we al hebben, van 1m2. Tegelijkertijd zijn we bezig om partnerships te formeren, onder meer met een glasfabrikant die de productie voor zijn rekening neemt.” 

Compagnon Ferdinand Grapperhaus voegt daar aan toe: “Na vandaag is duidelijk dat we meer en meer gaan uitbesteden. We moeten nu snelheid maken want als wij een real-size PowerWindow hebben, dan is er niemand meer die ons gaat stoppen. Dan gaan we de hele wereld van PowerWindows voorzien, daar zijn we van overtuigd. De 90 dagen sprints moeten ervoor zorgen dat we heel gericht werken aan de topprestaties die nodig zijn om dit voor elkaar te krijgen. Na oplevering van het prototype en het binnenhalen van enkele goede partners ons helpen te versnellen, gaan we aan de slag met licenties en gaan we een pilot uitvoeren. Kortom, innoveren door te doen.”

Boulton Eyewear maakt brilmonturen op maat. Hun 90 dagen sprint ziet er volgens Merijn Horck als volgt uit: “Het eerste model is al op de markt en de komende 90 dagen staan in het teken van het tot productie brengen van drie nieuwe modellen. Dit betekent o.a. een Kickstarter campagne opzetten en uitvoeren. Half juni staat onze campagne live en hebben wij 25 media-partners aangeschreven. Half juli hebben wij onze Kickstarter doelstelling ruimschoots gehaald, zodat wij op 1 september de eerste backers kunnen belonen! Wij krijgen hier ontzetten veel energie van. Na een lange R&D periode is het fantastisch om samen met je eerste klanten je eigen product ook echt op de markt te kunnen brengen.”

Auteur: Patrick Davidson

Patrick is al jaren intensief betrokken bij New Venture. Naast het reviewen van businessplannen, haalbaarheidsstudies en ideeën is hij actief als coach en lid van de Raad van Advies. In het voorjaar van 2015 richtte hij betterday op (betterday.nl), samen met schrijver Hans van der Loo. Zij zijn gespecialiseerd in het versnellen van veranderingen, zowel bij klassieke organisaties als bij start-ups.



Recent Posts