Waar haal je de veerkracht vandaan?

Waar haal je de veerkracht vandaan?

Vijf tips en oefeningen om je veerkracht te versterken.

Zoek de positieve lichtpuntjes in moeilijke situaties

Beantwoord de volgende vragen: wat heeft mij tot nu toe in deze zware tijden geholpen, ook al was het maar een beetje? Hoe heb ik het ondanks alle tegenslagen tot nu toe volgehouden? Zou de situ- atie nóg erger kunnen zijn dan zij nu al is? Is het mij eerder gelukt om tegenslag te overwinnen? Hoe verliep dat? Zou ik het- zelfde nog eens kunnen doen?

Beschrijf ‘tegenfeiten’

Stel je voor dat jouw situatie nog veel erger had kunnen zijn. Dat je in zekere zin dus geluk bij een ongeluk hebt gehad. Hoe zou je situatie er dan uitzien? Welke lichtpuntjes zie je tussen de huidige situatie en je ‘worstcasescenario’?

Streef naar het beste, maar ga uit van het ergste

Bereid je bij alles wat je doet en wat belangrijk is voor jou, voor op het aller- ergste wat je kan overkomen. Laat die mogelijke rampen kort door je hoofd schieten. Laat ze dan los en bedenk wat je zou doen in dat geval. Train je brein om rekening te houden met alle mogelijke situaties. Dat versterkt je veerkracht. Ook een voorbe- reid brein telt voor twee!

Humor en verbeelding zijn de beste middelen om tegenslagen en zware situaties te overwinnen

Zelfspot kan geen kwaad. En een levendige fantasie al helemaal niet, kijk maar naar het verhaal van Viktor Frankl. Zorg er wel voor dat humor geen galgenhumor wordt.

Maak van stress je bondgenoot

Dit klinkt vreemd omdat we geneigd zijn om stress als iets negatiefs te zien. Maar dat is niet altijd het geval. Chronische stress kunnen we missen als kiespijn, maar er is ook zoiets als positieve stress. Die helpt je in benarde situaties en stelt je in staat om te vechten of te vluchten. Zet bij tegenslag de knop van tijd tot tijd op rood en geef jezelf de noodzakelijke boost om uit het dal omhoog te vallen!

 

Voor meer artikelen over veerkracht, click je hier.

Wat is veerkracht?

Wat is veerkracht?

Wat is floreren? Gastcollege Patrick Davidson voor Toegepaste Psychologie (Hogeschool van Amsterdam)

Wat is floreren? 

Recommended Posts