Eventverslag – New Spirit

We zien bedrijven omvallen die voorheen zo succesvol waren en we zien tegelijkertijd start-ups die de wereld veranderen. We zien gelukkig ook organisaties die zichzelf opnieuw uitvinden. En daarbij spelen mensen, en niet zozeer technologie, de sleutelrol. Wat kunnen we leren van de spirit in organisaties die het zo goed doen? Dat was de centrale vraag van een boeiend event met een Nederlands-Belgische bezetting.

Wat goed is komt snel. Dat gold ook voor het event New Spirit dat werd afgetrapt door de Vlaamse wervelwind Steven Van Belleghem. In een ongekend hoog tempo vertelde Van Belleghem, auteur van het veelgeprezen boek When Digital Becomes Human, op boeiende wijze over zijn fascinatie voor Silicon Valley als epicentrum van technologische innovatie.

‘Zit er iemand uit de telecomsector in de zaal? Nee? Gelukkig maar want met een beetje pech had je daar wel gewerkt’ Dat was de prikkelende vraag waarmee Van Belleghem zijn publiek wilde laten zien hoe Amerikaanse bedrijven groot durven te denken en sectoren overhoop halen door zonder compromis te innoveren. ‘Dream big, get shit done en know how to have fun. Vergeet de huidige telecombedrijven. Kijk naar bedrijven als Google en SpaceX die nu de ruimte ingaan, onder meer om internet aan te bieden. Elk op eigen wijze. Google met ballonnen, SpaceX met raketten. Je hoort vaak dat Amerikanen iets bedenken, dat Chinezen er business van maken en dat Europeanen er wetten bij bedenken.’

‘Je hoort vaak dat Amerikanen iets bedenken, dat Chinezen er business van maken en dat Europeanen er wetten bij bedenken.’

 

Van idee tot realiteit

Na de spetterende opening van Van Belleghem vertelde een andere West-Vlaming, Patrick Vanbrabant, hoe reizen naar Silicon Valley hem inspireerde. ‘Die spirit van de valley heeft mij en mijn reisgenoten in vuur en vlam gezet.’ Gezamenlijk brachten ze een idee in de praktijk en lanceerden ze een start-up genaamd Zembro, beschreven in het boek The Spirit of the Valley. Hierdoor kunnen senioren via een smart watch altijd in verbinding blijven met hun omgeving.

Vervolgens nam de energieke dagvoorzitter van het event, Arko van Brakel, het over. Hij nam ons mee door zijn zoektocht naar businessmodellen voor morgen. Gedreven door enthousiasme vertelde Van Brakel onder meer over leiderschap: ‘Als je niet ‘verUBERT’ wilt worden dan zul je je leiderschapsstijl moeten aanpassen. Dat kan alleen als je het talent in je organisatie echt in zijn kracht gaat zetten’. En Van Brakel wees ook op de parallellen tussen bedrijfsleven en de natuur. ‘Soms komt er een lentebedrijf in een herfstmarkt, zoals in het geval van Coolblue.’ Daarmee benadrukte hij het belang van spirit binnen een organisatie. ‘Je kunt wel dode blaadjes terugplakken aan de boom maar ze blijven dood.’

‘Je kunt wel dode blaadjes terugplakken aan de boom maar ze blijven dood.’

Na de ondernemende schrijver kwam de schrijvende ondernemer. Quintin Schevernels vertelde wat succesvolle start-ups gemeen hebben en hoe klassieke organisaties daarvan kunnen leren. Schevernels presenteerde de 7 Essentials uit zijn boek Suits & Hoodies. Daarbij haalde hij diverse onderzoekscijfers aan en kwamen natuurlijk iconische ondernemers aan bod. Net als bij de eerste spreker kwamen Astro Teller (Google’s Captain of Moonshots) en Elon Musk (de man achter onder meer Tesla), ruim aan bod. Want het begint met groot durven denken, zoals in Silicon Valley. ‘Vervolgens is het een continue zoektocht waarbij 50% procent van de start-ups de eerste vijf jaar niet overleeft.’ We hoorden onder meer Musks uitspraak ‘ondernemen is als glas eten en de afgrond in kijken’ voorbij komen.

Van goed naar goud 

Als slotspreker stond de prijswinnende en grensverleggende hockeycoach Marc Lammers (tevens auteur van FLOW – Van goed naar goud) op het programma en dat bleek een gouden zet. In een ongekend hoog tempo en met veel energie wist hij vanaf de eerste seconde elke deelnemer te raken. Lammers zette alle technieken in om zijn doel te bereiken. Werken met hem maakt je natuurlijk beter maar zal gerust niet makkelijk zijn, zo voelde elke deelnemer aan New Spirit. Ontsnappen is niet mogelijk. De belangrijkste take aways waren voor mij zijn continue zoektocht naar verbetering (door buiten de eigen sport te kijken), het stellen van een uitdagend collectief doel (laat het ze zelf zeggen), het focussen op je cirkel van invloed, het belang van feedforward in plaats van feedback, en hoe je omgaat met stress. ‘Laat stress in je voordeel werken. Denk niet aan het resultaat want dan blokkeer je, maar in plaats daarvan aan je taken want dan beweeg je. En probeer stress te veranderen in een soort Sinterklaas-spanning. Het lichaam bereikt immers wat je brein gelooft.’

Patrick Davidson is als schrijver, spreker (onder meer op 14 juni a.s. op het seminar Maak van jezelf én je team een powerhouse) en adviseur verbonden aan betterday en EnergyFinder waar hij mensen en teams, zowel bij start-ups als klassieke organisaties, helpt om prestatiesprongen te maken. Begin juli verschijnt van Patrick Davidson en Hans van der Loo het boek Musk Mania, de 5 waanzinnige succesprincipes van Elon Musk. Musk Mania is de eerste Wavemakers-publicatie waarin nieuw leiderschap wordt ontleed vanuit de driehoek energie, gedrag en prestaties. Eerder schreven van der Loo en Davidson Waar haal je de energie vandaan?

New Spirit werd georganiseerd door Management Boek

 

 

Recent Posts