“Als je heel goed kijkt, dan kun je nu al zien hoe de toekomst eruitziet”

“Als je heel goed kijkt, dan kun je nu al zien hoe de toekomst eruitziet”

Case study ZOKU | Notities van een workshop met visionair Hans Meyer

Succes smaakt naar meer. En dus begon hotelpionier Hans Meyer in 2009 helemaal opnieuw. Gewapend met veel ervaring in de hotelsector, die hem roemde om zijn innovatieve concepten zoals Citizen M, maar wellicht nog meer met nieuwsgierigheid en de wens om de hotelsector blijvend te vernieuwen. Aan zijn nieuwe concept ZOKU werkte hij zo’n 7 jaar voordat het in 2016 eindelijk live ging. Wederom won hij prijzen en kwam de internationale media, tot aan CNN, weer langs. En ook de grote hotelketens kwamen kijken in Amsterdam waar een klein groepje mensen compromisloos innoveert en dat maakt mensen nerveus..

Door Patrick Davidson

“Je wordt er toch gek van als je in een hotel verblijft? Een Mars uit de minibar kost zes euro, de wifi is slecht en je moet altijd in een rij staan terwijl ze al je gegevens al lang hebben. Als je die ergernissen alleen al omdraait dan doe je het al snel heel veel beter.” zo klinkt Meyer vol overtuiging. Ergernis en frustratie zijn een grote bron van inspiratie voor hem, zo geeft hij toe in de interviews die we met hem hebben.

En dus pakte hij het met Zoku heel anders aan. Hij liet de traditionele hotelkamer eerst even voor wat ie was, vergat even die ergernissen en ging allereerst gewoon even logisch nadenken. Meyer deed een stap terug en maakte een gedegen studie van de hotelmarkt, op zoek naar kansen. “Ik sprak heel veel mensen, zeker 150.” Daar zag Meyer, in tegenstelling tot de sector zelf, kansen voor een nieuw concept, voor een steeds groter wordende doelgroep. “Ik zag dat er in het long stay segment – dus mensen die tussen een week en drie maanden ergens verblijven voor hun werk – geen sprake was van innovatie. Dat fascineerde me.”

“Ergernis als bron van inspiratie”

Innoveren op de vierkante meter

We zagen namelijk in elk rapport terugkeren dat het bedrijfsleven nog steeds internationaler wordt en dat ook de daarmee samenhangende arbeidsmobiliteit blijft toenemen. Dat in combinatie met een stijgende schaarste aan woon- en werkruimte door toenemende verstedelijking zorgde voor een boeiende puzzel: steeds meer mensen en te weinig ruimte op de plekken waar deze nodig is. Nadat we ervan overtuigd waren dat deze trends in ons voordeel zouden spreken, zijn we aan de slag gegaan.

Podcast met Patrick Davidson over Teaming en Werkvuur - Interviewer Eduard van Brakel

Podcast met Patrick Davidson over Teaming

We gingen daarbij heel visueel te werk. Je kunt het typeren als innovatie op de vierkante meter. De gemiddelde hotelkamer is eigenlijk overal hetzelfde ingericht, het maakt eigenlijk niet uit bij welke keten je kijkt. En daarbij neemt het bed altijd een grote plek in, ook qua ruimte.

Wij hebben het proces omgedraaid. We zijn juist eerst gaan kijken wat mensen in die ruimte zouden willen doen. Daarna pas zijn we met ontwerpers en mogelijke gasten gaan kijken hoe we die beperkte ruimte, zo’n 25 m2, het beste konden inrichten. Met als doel om een loft te maken waar je juist wel graag verblijft, in tegenstelling tot een hotelkamer die vaak uitnodigt om weg te gaan. Wat moet je ook in een ruimte waarin het bed de helft inneemt? Werken lukt ook niet want aan dat tafeltje staat een televisie die ook weer ruimte inneemt.

Meyer en stapelden dus enkele ontwikkelingen op elkaar en versimpelden het naar een simpel ogend concept: een kamer en enkele ruimtes waar je kunt verblijven voor werk en, tussen het werken door, ontspanning. Kamers die zijn ontwikkeld na langdurig het gedrag van gasten te hebben bestudeerd en zich te hebben verdiept in zogenaamde persona’s. “Wat zou hij of zij doen in deze ruimte. En dat gedrag was dan de input voor het design. Op die manier kun je standaardiseren op een manier dat iedereen zich hier thuis voelt. Om te zien wat wel en niet aan sloeg in een ontwerp hebben we in de testperiode zelfs met ECG scans de hersenactiviteit gemeten van mensen in hun kamer. Naast deze private space kun je binnen Zoku ook naar de social spaces gaan om te werken om juist om mensen te ontmoeten en wat te ontspannen.”

“Met een software mindset opereren in een hardware markt”

Software mindset in een hardware markt

Workshop Zoku - Innovatie - Hans Meyer (Citizen M) - Patrick Davidson (betterday)

Innovatieworkshop Zoku met Hans Meyer

Na de succesvolle lancering met onder meer Apple’s CEO Tim Cook als een van de eerste gasten (tijdens Startup Fest 2016) van de eerste Zoku in Amsterdam willen Meyer en team zich de komende jaren in nog zo’n 8/9 Europese steden vestigen en daarna de rest van de wereld bedienen. Dat is nog een aardige puzzel want in tegenstelling tot exponentiele organisaties als Airbnb die zelf niet op grote schaal vastgoed bezitten, is Zoku een concept waar wel degelijk sprake is van het ontwikkelen van eigen vastgoed.

Zoku opereert als het ware met een software mindset – continu, in hoog tempo en frequent – verbeteringen doorvoeren – in een hardware markt. Dat betekent een ander financieel model dan een platform zoals Airbnb en zorgt er ook voor dat het tempo warme Zoku uitrolt een uitdaging is voor het team. De hotelsector zal immers reageren. “Iedereen is komen kijken en je voelt aan alles dat de markt zal reageren. Dat is prima want het houdt ons scherp.”

ZOKU

“De naam Zoku is Japans voor ‘tribe’, ofwel stam. Het is tevens een culturele onderstroom van mensen die bij elkaar willen wonen. Kortom de perfecte naam voor de plek die wij creëren. We doen er alles aan om je een plek te bieden waar je je, zelfs ver van huis, thuis voelt. Waar je niet alleen slaapt maar overdag ook kunt werken of ontspannen en mensen kunt ontmoeten. In de Amsterdamse Zoku, met 133 kamers over vijf verdiepingen, zitten bijvoorbeeld global nomads uit Australië die een startup runnen vanuit ons gebouw. Ze hebben hier nieuwe vrienden gemaakt en mensen leren kennen die hun groei hebben versneld. Dan komen alle trends samen, toch?”

Meteen erkenning voor ZOKU

Naast de vele awards (Radical Innovation Award, Big Sleep Award, European Hotel Design Award) die Zoku al wist te winnen, valt op hoe de internationale media de nieuweling omarmt. National Geographic noemde Zoku een Gamechanger en Forbes nam het op in de 25 coolest hotels ter wereld. “Maar belangrijker nog: onze gasten waarden het gemiddeld met 9.3.”

Meer weten over de visie en aanpak van ZOKU?

Neem gerust contact op of lees ons boek Werkvuur.

 

Recommended Posts